Sunday, October 30, 2011

p/s :: Listen to your heart…. it may be on your left… but it is always right.
‎:: inamorata ll



Love is like a bird and a beautiful flower
it makes us laugh every minute and hour

and did you know that it is true
that love could pass to others and you

so be prepared and don't slack out,
cause it is heading your way and theres no doubt.

























































firdaus.zakaria

Saturday, October 8, 2011

:: Life is beautiful*



*conditions apply





There she goes
There she goes again
Racing through my brain
And I just can't contain
This feeling that remains....



Kebodohan yg nyata dari aku hari ini. 
Bila khabar ditiup, telahpun majlis mulai
Aku hadir dalam bayang terang
Dia milik yg lain pula
Selamat untuk kamu, selamat untuk kamu


*Mengeluh.
Hari ni di rumah si jenab ada majlis, ramai yang bertandang.
Hajat di hati mmg mahu ke sana. Tidaklah dijemput. Sahaja.
Dipendamkan dalam hati. 


Peluang datang, menjadi pengiring sahabat ke sana. Asyik!
Syhh..


*Teruja puler.
Sepelaung lagi sampailah.
Berdebar.
Turun tiga. Tinggal satu.
Lalu ke tak. lalu ke tak.lalu ke tak.

LALU!


*Jeling.
Dia dipintu sedang menyambut
Cantiknya. 
Simpang puler, tak boleh berhenti.
Aish!
Ditekan minyak... hilang sudah


*LALU LAGI!
Kehkehkeh
Teringat puler.
Baiknya keluarga si jenab.
Ayahnya kerja snap snap.
Pesara juga.
Banyak yang ditanya. Tapi tak banyak cakap. ? 
Emaknya sepesen emak kami
dok umah ja

owh.suka mengomel
hihihi. si jenab mewarisi
ke rumah jenab tak sah kalau pulang perut tak kembung

*menu.
ingat lagi.
mula2 kudapan. serdak pun jadi
air sejuk
koay teow.
karipap.

Rehat.

dipanasnya puler roti canai semalam
air teh

"Pernah tak makan roti canai dgn susu pekat?"

"Tak pernah. eh, ade ke mcm tu? Tipoo~!! eh?"

"Eh? Eh? hahahaha. adelah, *** slalu je mkn mcm tu kat rumah."

"Nak cuba jugak!"

"Haa...g amik pinggan. jom2."

Susu dituang.

Dia tersenyum. eh2, seronok puler ^_^




p/s : *** tu adlh nama panggilan ketika cinta bertasbih, eh, berputik. (senyum) 


hurmm..



Kebodohan yang nyata dari aku hari ini.
Sebab masih lagi syg jenab.

syg?

yelah. 

dah tu yg dari dulu ckp tak fikir dah?

aku tipu.

banyak yg kau tipu ye?

ha'ah. aku mmg suka tipu diri sendiri. nnt dlm biografi aku citer sume ea.

ok. jadi jenab masih terkesan dlm hati?

selamanya. 




Selamat untuk kamo0 jenab.

Si mulot sipot

mefeni

mefekereni

si coet

akak

teybet.


firdaus.zakaria

Wednesday, September 14, 2011


stravaig




Lonely is defined as a person being sad of being alone. 
The ironic part of it all is that you don’t have to be alone to be lonely.



 
i am not... i think...






firdaus.zakaria

Thursday, September 8, 2011


Pasak
 

    Kita ni ibarat orang dagang,
digamit datang
dinyah pergi...



                  
Ko ade??





firdaus.zakaria

Wednesday, September 7, 2011

euphoria

Everyone wants to be happy, 
no one want to be in pain 
but you can’t have a rainbow without any rain.


what's not killing me, make me stronger




firdaus.zakaria






Monday, August 29, 2011



The square root of three.




I’m sure that I will always be
A lonely number like root three

The three is all that’s good and right,
Why must my three keep out of sight
Beneath the vicious square root sign,
I wish instead I were a nine

For nine could thwart this evil trick,
with just some quick arithmetic

I know I’ll never see the sun, as 1.7321
Such is my reality, a sad irrationality

When hark! What is this I see,
Another square root of a three

As quietly co-waltzing by,
Together now we multiply
To form a number we prefer,
Rejoicing as an integer

We break free from our mortal bonds
With the wave of magic wands

Our square root signs become unglued
Your love for me has been renewed




Thursday, August 25, 2011

dexterity.




 Life is like photography.... we develop from negatives. oh!




i know '-.-





firdaus.zakaria

Wednesday, August 24, 2011




fain.


I don't know what the key to success is, 

but the key to failure is trying to please everyone.



I'm the CEO bitch !





firdaus.zakaria


Tuesday, August 23, 2011



I am so grounded....





           A mother passing by her daughter's bedroom was astonished to see the bed was nicely made and everything was picked up. Then she saw an envelope propped up prominently on the center of the bed. It was addressed, "Mom." With the worst premonition, she opened the envelope and read the letter with trembling hands: 





          Dear Mom: It is with great regret and sorrow that I'm writing you. I had to elope with my new boyfriend because I wanted to avoid a scene with Dad and you. I've been finding real passion with Ahmed and he is so nice-even with all his piercings, tattoos, beard, and his motorcycle clothes. But it's not only the passion Mom, I'm pregnant and Ahmed said that we will be very happy. He already owns a trailer in the woods and has a stack of firewood for the whole winter. 

            He wants to have many more children with me and that's now one of my dreams too. Ahmed taught me that marijuana doesn't really hurt anyone and we'll be growing it for us and trading it with his friends for all the cocaine and ecstasy we want. In the meantime, we'll pray that science will find a cure for AIDS so Ahmed can get better; he sure deserves it!! Don't worry Mom, I'm 15 years old now and I know how to take care of myself. Someday I'm sure we'll be back to visit so you can get to know your grand children. 





Your daughter, 
Markonah.















PS: Mom, none of the above is true. I'm over at the neighbor's house. I just wanted to remind you that there are worse things in life than my report card that's in my desk center drawer. I love you! Call when it is safe for me to come home.




solace.



You can choose to be happy or sad 
and whichever you choose that is what you get. 
No one is really responsible to make someone else happy, 
no matter what most people have been taught and accept as true.



i'm happy




firdaus.zakaria




Sunday, August 21, 2011



flibbertigibbet.




Most people talk too much without saying anything.



tok sior teman!




firdaus.zakaria

Saturday, August 20, 2011



zealous.





              One of the reason why I believe in God, is because  

                  there are still something Google can't answer.




My Prayer




firdaus.zakaria








"LAA ILAHA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINADZHAALIMIIN"



Bismillahirrahmanirrahim.



Artikel ni agak panjang, tapi banyak pengetahuan dan manfaat untuk kita, insya Allah...


Bila Paderi Terpaksa Buka Rahsia


Ada seorang pemuda Arab yang baru saja menyelesaikan bangku kuliahnya diAmerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah berupa pendidikan agama Islam bahkan dia mampu mendalaminya. Selain belajar,dia juga seorang jurudakwah Islam. Ketika berada di Amerika, dia berkenalandengan salah seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan semoga Allah s.w.t. memberinya hidayah masuk Islam.

Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan diAmerika dan melintas dekat sebuah gereja yang terdapat di kampung tersebut.Temannya itu meminta agar dia turut masuk ke dalam gereja. Mula mula dia keberatan, namun kerana desakan akhirnya pemuda itu pun memenuhi permintaannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu bangku dengan hening, sebagaimana kebiasaan mereka.Ketika paderi masuk, mereka serentak berdiri untuk memberikan penghormatan lantas kembali duduk. 



Di saat itu, si paderi agak terbeliak ketika melihat kepada para hadirin dan berkata, "Di tengah kita ada seorang Muslim. Aku harap dia keluar dari sini." Pemuda Arab itu tidak bergerak dari tempatnya.Paderi tersebut mengucapkan perkataan itu berkali-kali, namun dia tetap tidak bergerak dari tempatnya. Hingga akhirnya paderi itu berkata, "Aku minta dia keluar dari sini dan aku menjamin keselamatannya. " Barulah pemudaini beranjak keluar.Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang paderi, "Bagaimana anda tahu bahawa saya seorang Muslim?" Paderi itu menjawab, "Dari tanda yang terdapatdi wajahmu."Kemudian dia beranjak hendak keluar. Namun, paderi ingin memanfaatkan kehadiran pemuda ini dengan mengajukan beberapa pertanyaan, tujuannya untuk memalukan pemuda tersebut dan sekaligus mengukuhkan agamanya. Pemuda Muslim itu pun menerima tentangan debat tersebut.

Paderi berkata, "Aku akan mengajukan kepada anda 22 pertanyaan dan anda harus menjawabnya dengan tepat. " Si pemuda tersenyum dan berkata,"Silakan!"


Sang paderi pun mulai bertanya, 
"Sebutkan satu yang tiada duanya, dua yang tiada tiganya, tiga yang tiada empatnya, empat yang tiada limanya, lima yang tiada enamnya, enam yang tiada tujuhnya, tujuh yang tiada delapannya,delapan yang tiada sembilannya, sembilan yang tiada sepuluhnya, sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh, sebelas yang tiada dua belasnya, dua belas yang tiada tiga belasnya, tiga belas yang tiada empat belasnya."


"Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai ruh!"


"Apa yangdimaksud dengan kuburan berjalan membawa isinya?"


"Siapakah yang berdusta namun masuk ke dalam surga?"


"Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun Dia tidak menyukainya?"


"Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan tanpa ayah dan ibu!" 


"Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang diazab dengan api dan siapakah yang terpelihara dari api?"


"Siapakah yang tercipta dari batu,siapakah yang diazab dengan batu dan siapakah yang terpelihara dari batu?"


"Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap besar!"


"Pohon apakah yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan dua di bawah sinaran matahari?"





Mendengar pertanyaan tersebut, pemuda itu tersenyum dengan keyakinan kepada Allah.

Setelah membaca "Bismillah.. ." dia berkata,



- Satu yang tiada duanya ialah Allah s.w.t..


- Dua yang tiada tiganya ialah Malam dan Siang. 


Allah s.w.t. berfirman, "DanKami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami)."(Al-Isra': 12).


- Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil dan ketika menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.


- Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur dan al-Qur'an.


- Lima yang tiada enamnya ialah Solat lima waktu.


- Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah Hari ketika Allah s.w.t. menciptakan makhluk.


- Tujuh yang tiada delapannya ialah Langit yang tujuh lapis. 
Allah s.w.t.berfirman, "Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamusekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yangtidak seimbang." (Al-Mulk: 3).


- Delapan yang tiada sembilannya ialah Malaikat pemikul Arsy ar-Rahman. 
Allahs.w.t. berfirman, "Dan malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru langit.Dan pada hari itu delapan orang malaikat menjunjung 'Arsy Rabbmu di atas(kepala) mereka." (Al-Haqah: 17).


- Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu'jizat yang diberikan kepada NabiMusa yaitu: tongkat, tangan yang bercahaya, angin topan, musim paceklik,katak, darah, kutu dan belalang.


- Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah Kebaikan. Allah s.w.t.berfirman, 
"Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya sepuluh kaliganda." (Al-An'am: 160).


- Sebelas yang tiada dua belasnya ialah jumlah Saudara-Saudara Nabi Yusuf .


- Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah Mu'jizat Nabi Musa yang terdapat dalam firman Allah, 
"Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya,lalu Kami berfirman, "Pukullah batu itu dengan tongkatmu." Lalu memancarlahdaripadanya dua belas mata air." (Al-Baqarah: 60).


- Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah Saudara Nabi Yusuf ditambah dengan ayah dan ibunya.


- Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai ruh adalah waktu Subuh. Allah s.w.t. berfirman, 
"Dan waktu subuh apabila fajarnya mulai menyingsing. " (At-Takwir: 18).


- Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan yang menelan Nabi Yunus AS.


- Mereka yang berdusta namun masuk ke dalam surga adalah saudara-saudara NabiYusuf, yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya, "Wahai ayah kami,sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami tinggalkan Yusuf di dekat barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala." Setelah kedustaan terungkap,Yusuf berkata kepada mereka, "Tak ada cercaan terhadap kamu semua." Dan ayah mereka Ya'qub berkata, "Aku akan memohonkan ampun bagimu kepada Rabbku. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Yusuf:98)


- Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai adalah suara Keldai. Allah s.w.t. berfirman, 
"Sesungguhnya sejelek-jelek suara adalah suarakeldai." (Luqman: 19).


- Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu adalah Nabi Adam,Malaikat, Unta Nabi Shalih dan Kambing Nabi Ibrahim.


- Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diazab dengan api ialahAbu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim.  Allah s.w.t.berfirman, 
"Wahai api dinginlah dan selamatkan Ibrahim." (Al-Anbiya': 69). 


- Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi Shalih, yang diazab denganbatu adalah tentara bergajah dan yang terpelihara dari batu adalah AshabulKahfi (penghuni gua). 


- Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara besar adalah Tipu DayaWanita, sebagaimana firman Allah s.w.t. 
"Sesungguhnya tipu daya kaum wanita itu sangatlah besar." (Yusuf: 28).


- Adapun pohon yang memiliki 12 ranting setiap ranting mempunyai 30 daun,setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan dan dua di bawah sinaranmatahari maknanya: Pohon adalah Tahun, Ranting adalah Bulan, Daun adalah Hari dan Buahnya adalah Solat yang lima waktu, Tiga dikerjakan di malam hari dan Dua di siang hari.

Paderi dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda Muslimtersebut. Kemudian dia pun mula hendak pergi. Namun dia mengurungkan niatnya dan meminta kepada paderi agar menjawab satu pertanyaan saja. Permintaan ini disetujui oleh paderi.

Pemuda ini berkata, "Apakah kunci syurga itu?"Mendengar pertanyaan itu lidah paderi menjadi kelu, hatinya diselimuti keraguan dan rupa wajahnya pun berubah. Dia berusaha menyembunyikan kekhuatirannya, namun tidak berhasil. Orang-orang yang hadir di gereja itu terus mendesaknya agar menjawab pertanyaan tersebut, namun dia cuba mengelak.

Mereka berkata, "Anda telah melontarkan 22 pertanyaan kepadanya dan semuanya dia jawab, sementara dia hanya memberi cuma satu pertanyaan namun anda tidak mampu menjawabnya!

"Paderi tersebut berkata, "Sesungguh aku tahu jawapannya, namun aku takut kalian marah."

Mereka menjawab, "Kami akan jamin keselamatan anda. "

Paderi pun berkata, 



"Jawapannya ialah: Asyhadu An La Ilaha Illallah, WaAsyhadu Anna Muhammadar Rasulullah. "







Terima kasih kerana berkongsi.